Hvorfor får jeg ikke koblet meg til internett?
Strømkabel
Sjekk at strømkabel til fibersentralen er plugget inn i stikkontakt og at det lyser i lampene på fibersentralen. OBS! Dersom fibersentralen ikke vil slå seg på eller at den stadig vekk slår seg av og på, ta kontakt med oss.
Trådløs ruter
Dette gjelder bare dersom du benytter egen trådløs ruter. Sjekk at ruteren er tilkoblet fibersentralen og at for eksempel PC/mobil er tilkoblet ruteren. OBS! Dersom det konstant lyser eller blinker i alle lampene på ruteren, så er det stor sjanse for at ruteren ikke fungerer slik som den skal.
Nettverkskabel
Dersom du benytter nettverkskabler, sjekk at nettverkskablene ikke har pådratt seg en skade ved at disse har blitt kraftig bøyd eller blitt klemt av en dør/vindu. OBS! Dersom du har laget din egen nettverkskabel (selvterminert kabel) anbefaler vi at du tester med nettverkskabelen som fulgte med utstyret.
Omstart
- Trekk ut strømkabelen til den trådløse ruteren og vent i ca. 10 sekunder før du kobler den inn igjen. Noen ganger kan det være at ruteren har hengt seg opp og en slik omstart kan løse problemet.
- Trekk ut strømkabelen til fibersentralen og vent i ca. 10 sekunder før du kobler den inn igjen. På lik linje med ruteren kan en omstart av fibersentralen løse små problemer.
IP-adresse
Hvis du for eksempel har en ruter koblet til fibersentralen, kobler den fra fibersentralen, og kobler en PC til fibersentralen, må du vente i 10 minutter før fibersentralen deler ut en IP-adresse til PC'en.
Kun datamaskin
Trekk ut alt av utstyr som er koblet til fibersentralen, deretter kobler du kun en PC til fibersentralen og venter i 10 minutter. Hvis du da ikke får koblet deg på nett, ta kontakt med oss.