-
Hvordan aktiverer jeg bromodus?
Hvis du ønsker å benytte deg av egen trådløs ruter må du ta kontakt med oss slik at vi kan aktivere bromodus/bridge mode på fibersentralen.
Dersom du har en fibersentral med innebygd wifi kommer vi til å slå av denne wifien slik at disse trådløse signalene ikke skal forstyrre inn på din ruter sine trådløse signaler.
Deretter er det LAN-port nummer 4 på fibersentralen som settes i bromodus, og det er denne porten som trådløs ruter sin WAN-port skal kobles til.
-
Hvordan bruker jeg valgmenyen til Telia?
I valgmenyen til Telia har du som kunde mulighet til å velge inn kanaler og strømmetjenester.
Valgmenyen finner du på Telia sine sider:
https://www.telia.no/tv/valgmenyen/ -
Hvilke kanaler leverer Telia?
Oversikt over oppdatert kanalliste finner du på Telia sine sider:
https://www.telia.no/kundeservice/tv/kanalliste/
-
Hvor raskt internett trenger jeg?
Hastigheten man trenger avhenger av hva man skal bruke nettet til:
Enkel surfing
Dersom man kun skal lese nettaviser, sjekke facebook, bruke nettbank, skrive epost, streame musikk/radio så vil det være tilstrekkelig å velge det laveste tilbudet.
Spill og videoavspilling
Dersom man kommer til å spille eller streame video så krever dette raskere internett. Hvor raskt internett avhenger av hvor mange som skal spille eller streame samtidig.
Eksempler på hvor raskt internett ulike tjenester krever:
Tjeneste Anbefalt Hastighet i Megabit (Mb) HBO Max (HD) 5 Mb HBO Max (4K) 25-50 Mb Netflix (vanlig) 3 Mb Netflix (HD) 5 Mb Netflix (Ultra HD) 25 Mb YouTube (720p) 2,5 Mb YouTube (1080p) 5 Mb YouTube (4K) 20 Mb -
Hva skjer hvis jeg ikke vil ha fibernettet mer?
Hvis du ikke ønsker å benytte deg av tjenestene i fibernettet (minimum leverandør av Internett) må du betale en nedkoblingsavgift (se priser og avtalevilkår fiber og avtalevilkår tjenester).
-
Hva koster det dersom det allerede er installert fiber?
Hvis du flytter inn i en boenhet (hus/leilighet/hybel/etc.) som allerede er tilknyttet Varanger KraftFiber slipper du å betale installasjonskostnader for fiber, da fiberen allerede er installert. Det eneste du trenger å gjøre er å bestille tjenester enten via vår nettside, via epost kundeservice@varanger-kraft.no eller telefon 78962630.
-
Hva koster det?
-
Kan jeg få fiberkabelen i bakken?
Du kan selv grave ned fiberkabelen i rør gjennom eiendommen din hvis du ikke vil ha kabelen i luftstrekk. Du vil få utlevert nødvendig rør fra oss.
-
Hva skjer når jeg har bestilt?
Du får først en bekreftelse på bestillingen hvor leveringstid fremkommer. Normert leveringstid er 4-8 uker. Våre fibermontører kobler en fiberkabel i luftstrekk via strømkabelen og videre gjennom veggen din og til ett tilkoblingspunkt i huset. Har du strømmen i bakken, legges fiberen i rør på din tomt og du må selv grave den ned på egen tomt.
-
Hvordan kan jeg finne ut av om jeg kan bli tilkoblet Varanger KraftFiber?
Du kan sende oss en henvendelse via nettsiden, ringe oss på 78962630 eller sende oss en epost til kundeservice@varanger-kraftfiber.no. Hvis vi ikke kan tilby fiber til deg akkurat nå, kontakt oss for å avklare fremtidige planer om utbygging.