Til innhold
  • Aktuelt
  • Om Oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Kontakt
  • Min Side
  • Bestilling
  • Tjenester
  • Support
  • Viktig info
  • Sponsing
  • Velg selskap
    • Hydrogen
    • Vannkraft
    • Konsern
    • Vindkraft
    • Entreprenør
    • Nett
    • Fiber
    • Strøm
  • Velg selskap
    • Hydrogen
    • Vannkraft
    • Konsern
    • Vindkraft
    • Entreprenør
    • Nett
    • Fiber
    • Strøm
  • Bestilling
  • Tjenester
    • Support
      • Viktig info
      • Sponsing
        • Aktuelt
        • Om Oss
        • Ofte stilte spørsmål
        • Kontakt
        • Min Side

        Ofte Stilte Spørsmål

        • Hvordan er fiberen koblet opp mot internett?

          Her er en skisse som viser oppkoblingen mot internett:

          [Kunde-PC]--[Trådløs ruter]--[Hussentral]---[Varanger KraftFiber]---[Altibox/ElTele]---[NIX]---[Internett]
           
          Kunde-PC, trådløs ruter og hussentral er plassert hjemme hos kunden.
           
          Varanger KraftFiber har fiberen som er koblet ut mot kunden.
           
          Altibox/ElTele leverer internettaksess til Varanger KraftFiber.
           
          NIX er samtrafikkpunkt hvor trafikken fra våre kunder møter trafikken mot internett.
           

          Kommentar til prinsippskisse:

          Det er på grunn av NIX at man ikke kan forvente seg å få samme hastighet mot eksterne hastighetsmålere slik som for eksempel hardware.no eller utenlandske hastighetsmålere. Dette fordi at man ikke har mulighet til å vite hvilken hastighet man oppnår utenfor sitt eget nett og hvor denne trafikken rutes.

           

        • Hvordan kan jeg oppnå internett-hastigheter høyere enn 100 Mb (megabit)?

          For å kunne oppnå internett-hastigheter høyere enn 100 megabit stilles det en del krav til kundens eget utstyr.

          Tilkoblet via nettverkskabel eller trådløst

          Signaler via kabel vil alltid være mye raskere og mer stabile enn trådløse signaler. Derfor anbefales det alltid å bruke kabel dersom dette lar seg gjøre. Selv om du får høy fart med en nettverkskabel så har de faktisk forskjellige hastigheter:

          • Cat5 - Støtter hastigheter opptil 100 megabit
          • Cat5e - Støtter hastigheter opptil 1000 megabit
          • Cat6 - Støtter hastigheter opptil 10 000 megabit
          • Cat7 - Støtter hastigheter opptil 10 000 megabit

          Ta derfor en kikk på din nettverkskabel og pass på at den er markert med enten "Cat5e" eller "Cat6".

          Gigabitporter på den trådløse ruteren (1 gigabit = 1000 megabit)

          Se på spesifikasjonene til ruteren om den inneholder ord slik som "Gigabit Router", "Gigabit Ethernet", "Gigabit LAN-WAN", "TX/1000Base-T", "Gigabitport".

          Frekvensbånd slik som 2,4 GHz eller 5 GHz

          Den vanlige frekvensen som trådløse rutere benytter er 2,4 GHz. Nye rutere støtter i tillegg 5 GHz som er en frekvens som gir raskere hastighet, men har litt kortere rekkevidde enn den vanlige frekvensen 2,4 GHz. Vi anbefaler derfor at du bruker 5 GHz dersom dette lar seg gjøre. For at du skal kunne benytte deg av denne frekvensen så må både den trådløse ruteren og mobilen/pcen/etc. støtte 5 GHz.

          Trådløse overføringsstandarder slik som "N"(802.11n) eller "AC"(802.11ac)

          Se på spesifikasjonene til ruteren om den støtter trådløse overføringsstandarder slik som "802.11/n" eller "802.11/ac". I realiteten ligger gjennomsnittlig trådløs hastighet for N-standarden på omkring 80 megabit, mens den gjennomsnittlige trådløse hastigheten for AC-standarden ligger på omkring 160 megabit.

          OBS! Det er veldig viktig å presisere at dette kun er teoretiske hastigheter som kan oppnås under optimale forhold:

          • lite forstyrrelser fra andre elektriske produkter
          • relativt kort avstand til ruteren
          • ingen vegger eller gulv som blokkerer signalene
          • få antall enheter tilkoblet samme ruter
          • kraftig nettverkskort på enhetene som er tilkoblet

           

          Kraftig nok nettverkskort på PC'en/nettbrettet/mobilen til å motta 100 megabit eller høyere

          Kraftigere nettverkskort gir raskere hastighet på nettverket. Stasjonære datamaskiner har som regel kraftigere nettverkskort enn bærbare datamaskiner, som igjen har kraftigere nettverkskort enn nettbrett og smarttelefoner.

          Dersom en datamaskin er tilkoblet med nettverkskabel, sjekk at nettverkskortet inneholder ordet "Gigabit" eller "1000" og at hastigheten på tilkoblingen er 1000 Mbps (megabit per sekund) eller 1 Gbps (gigabit per sekund). 

          Dersom en datamaskin er trådløst tilkoblet, sjekk at nettverkskortet inneholder ordet "802.11/n" eller "802.11/ac" og at hastigheten på tilkoblingen er over 100 Mbps (megabit per sekund).

        • Hvorfor hakker tv-bildet?

          For å få mest mulig stabilt tv-bilde anbefaler vi at det kobles en nettverkskabel fra hussentralen og inn i nettverksporten på dekoderen.

          Trådløs overføring av IPTV

          Hvis du har utstyr som trådløst overfører TV-signaler, så er det stor sjanse for at hakkingen skyldes at dette utstyret ikke klarer å overføre signalene stabilt.

          Overføring av IPTV via strømnettet (HomePlug/Powerline)

          Hvis du har utstyr som kobles til stikkontaktene og dermed overfører signaler via husets interne strømnett, så er det stor sjanse for at signalene blir forstyrret av andre elektriske artikler som også er tilkoblet det samme strømnettet.

          Intern kabling og veggkontakter

          Hvis en nettverkskabel har fått en kraftig bøy, knekk eller kommet i klem, så kan dette være nok til at signalene blir forstyrret. Hvis det er kommet en slagskade på veggkontakten så kan dette være nok til at signalene ikke lenger er helt stabile. Dersom du har laget din egen nettverkskabel (selvterminert kabel) anbefaler vi at du tester med nettverkskabelen som fulgte med dekoderen.

          Omstart av dekoder og hussentral

          I enkelte tilfeller kan hakkingen bli borte ved å trekke ut strømmen til dekoderen og hussentralen, vente i 10 sekunder, og koble de tilbake.

           

        • Hvorfor får jeg ikke ikke tv-bilde?

          • Sjekk at strømkabelen er koblet i dekoderen.
          • Sjekk at dekoderen er koblet direkte til hussentralen med en nettverkskabel.
          • Dersom det følger med et programkort til dekoderen, sjekk at programkortet er satt inn riktig vei.
          • Sjekk at dekoderen er koblet til tven og at tven er stilt inn på rett tv-inngang (f.eks. HDMI-1 eller HDMI-2 osv.)
          • Prøv å koble dekoderen til en av de andre inngangene på hussentralen. Vi har opplevd at det noen ganger kan hjelpe å koble til en annen inngang på hussentralen.
          • Prøv å trekke ut strømkabelen til dekoderen, vent i 10 sekunder, deretter kobler du den tilbake. Noen ganger kan dekoderen ha hengt seg opp, og da vil en slik omstart kunne løse problemet.
          • Sjekk at nettverkskabelen ikke har pådratt seg en skade ved at den har blitt kraftig bøyd eller blitt klemt av en dør/vindu. OBS! Dersom du har laget din egen nettverkskabel (selvterminert kabel) anbefaler vi at du tester med nettverkskabelen som følger med ruteren.
        • Hvorfor får jeg ikke den hastigheten jeg betaler for?


          Se våre tips om Speedtest her
           

        • Hvorfor får jeg ikke koblet meg til internett?

          Strømkabel

          Sjekk at strømkabel til fibersentralen er plugget inn i stikkontakt og at det lyser i lampene på fibersentralen. OBS! Dersom fibersentralen ikke vil slå seg på eller at den stadig vekk slår seg av og på, ta kontakt med oss.

           

          Trådløs ruter

          Dette gjelder bare dersom du benytter egen trådløs ruter. Sjekk at ruteren er tilkoblet fibersentralen og at for eksempel PC/mobil er tilkoblet ruteren. OBS! Dersom det konstant lyser eller blinker i alle lampene på ruteren, så er det stor sjanse for at ruteren ikke fungerer slik som den skal.

           

          Nettverkskabel

          Dersom du benytter nettverkskabler, sjekk at nettverkskablene ikke har pådratt seg en skade ved at disse har blitt kraftig bøyd eller blitt klemt av en dør/vindu. OBS! Dersom du har laget din egen nettverkskabel (selvterminert kabel) anbefaler vi at du tester med nettverkskabelen som fulgte med utstyret.

           

          Omstart

          • Trekk ut strømkabelen til den trådløse ruteren og vent i ca. 10 sekunder før du kobler den inn igjen. Noen ganger kan det være at ruteren har hengt seg opp og en slik omstart kan løse problemet.
          • Trekk ut strømkabelen til fibersentralen og vent i ca. 10 sekunder før du kobler den inn igjen. På lik linje med ruteren kan en omstart av fibersentralen løse små problemer.

           

          IP-adresse

          Hvis du for eksempel har en ruter koblet til fibersentralen, kobler den fra fibersentralen, og kobler en PC til fibersentralen, må du vente i 10 minutter før fibersentralen deler ut en IP-adresse til PC'en.

           

          Kun datamaskin

          Trekk ut alt av utstyr som er koblet til fibersentralen, deretter kobler du kun en PC til fibersentralen og venter i 10 minutter. Hvis du da ikke får koblet deg på nett, ta kontakt med oss.

           

        • Hva er kontaktinfo til Varanger KraftFiber?

          Varanger Kraft - 78962630

           

          Åpningstider:

          Mandag - fredag, 08.00 - 15.00 

          E-post: kundeservice@varanger-kraftfiber.no

          Facebook: facebook.com/VarangerKraftFiber

           

          Vakttelefon - 78962630

           

          Åpningstider:

          Mandag - fredag, 15.00 - 20.00

          Lørdager, samt jul- og nyttårsaften, 10.00 - 18.00

          Søndager/bevegelige helligdager, 1. og 17. mai, 12.00 - 18.00

           

        • Hvordan kobler jeg opp iptv?

           

          Dersom du ikke benytter egen trådløs ruter:

          - I dette tilfellet bruker du den innebygde trådløse ruteren som er i fibersentralen.

          Alternativ 1:
          Koble en nettverkskabel fra en vilkårlig port på fibersentralen og bort til nettverksporten på tv-dekoderen.

          Fibersentral Dekoder Kabel

          Alternativ 2:
          Dersom du ikke har mulighet til å benytte nettverkskabel kan du koble tv-dekoderen til fibersentralen sitt WIFI (trådløst nett). 

          Fibersentral Dekoder Wifi

           

          Dersom du benytter egen trådløs ruter:

          - I dette tilfellet har du en egen trådløs ruter som er tilkoblet fibersentralen.

          Alternativ 1:
          Koble en nettverkskabel fra en vilkårlig LAN-port på den trådløse ruteren og bort til nettverksporten på tv-dekoderen.

          Fibersentral Ruter Dekoder Kabel

          Alternativ 2:
          Dersom du ikke har mulighet til å benytte nettverkskabel kan du koble tv-dekoderen til den trådløse ruteren sitt WIFI (trådløst nett).

          Fibersentral Ruter Dekoder Wifi 

           

        • Hvordan kobler jeg opp internett?

           

          Dersom du benytter egen trådløs ruter:

          - I dette tilfellet har du en egen trådløs ruter som kobles til fibersentralen.

          Fibersentral Ruter Klienter Wifi

          Ta kontakt med oss for å sette fibersentralen i bromodus.

          Koble en nettverkskabel fra porten på fibersentralen som er satt i bromodus, og til porten på den trådløse ruteren som er merket med enten "WAN" eller "INTERNET". 

          Tips 1 - Icotera fibersentraler har port LAN4 i bromodus.

          Tips 2 - Zyxel fibersentraler har port LAN1 i bromodus. 

          Deretter må alt utstyr som skal på internett kobles til den trådløse ruteren.

          Hvis utstyret skal tilkobles trådløst, skal det kobles til den trådløse ruteren sitt wifi.

          Dersom utstyret krever nettverkskabel, skal det kobles til en vilkårlig port på den trådløse ruteren merket med enten "LAN" eller "ETHERNET".

           

          Dersom du ikke benytter egen trådløs ruter:

          - I dette tilfellet bruker du den innebygde trådløse ruteren som er i fibersentralen.

          Fibersentral Klienter Wifi

          Alt utstyr som skal på internett må kobles til fibersentralen.

          Hvis utstyret skal tilkobles trådløst, skal det kobles til fibersentralen sitt wifi.

          Wifi-navn og wifi-passord står enten på en klistrelapp på fibersentralen eller på en lapp som følger med fibersentralen. Ta kontakt med oss dersom disse lappene mangler.

          Dersom utstyret krever nettverkskabel, skal det kobles til en vilkårlig port på fibersentralen merket med "LAN".

           

        • Hva er en fibersentral?

          Fibersentral Zyxel

          En fibersentral (også kalt fiberboks/fibermodem/hussentral/hjemmesentral) er et elektronisk apparat som knytter kunden til fiberinfrastrukturen ved at den sender og mottar fibersignaler. Les mer om fiber her.

           

        Viser 21-30 av 30 artikler
        • Første
        • Forrige
        • 1
        • 2
        • 3
        • Neste
        • Siste
        • Skriv ut
        • Tips en venn
        Del på:
        • Del på Facebook
        • Del på LinkedIn
        • Del på Twitter

        © Varanger KraftFiber

        Nyborgveien 70A, 9800 Vadsø

        Telefon for kundeservice og feilmelding: 789 62 630

        kundeservice@varanger-kraftfiber.no

        Grossisttilgang


        Personvern og informasjonskapsler

        Vår klimarapport Miljøfyrtårn 2023

        Miljøfyrtårn logoISO27001ISO9001Scandinavian certification

        • Gå til Facebook
        • Gå til Youtube
        Personvern og informasjonskapsler
        Publiseringsløsning: CorePublish