Til innhold
Konsern
Hydrogen
Entreprenør
Nett
Fiber
Strøm
  • Aktuelt
  • Om Oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Kontakt
  • Min Side
Søk
  • Fiberutbygging
  • Bestilling
  • Tjenester
  • Support
  • Viktig informasjon
  • Velg selskap
    • Konsern
    • Hydrogen
    • Entreprenør
    • Nett
    • Fiber
    • Strøm
  • Fiberutbygging
  • Bestilling
  • Tjenester
    • Support
      • Viktig informasjon
      • Aktuelt
      • Om Oss
      • Ofte stilte spørsmål
      • Kontakt
      • Min Side

      Ofte Stilte Spørsmål

      • Hvor mange tv-dekodere kan jeg koble til hussentralen?

        Du kan koble så mange tv-dekodere til hussentralen som du vil. Hver dekoder kobles til hver sin inngang på hussentralen. Dersom det ikke er flere ledige innganger på hussentralen kan du koble en svitsj (ikke det samme som en trådløs ruter) til en inngang på hussentralen, og deretter dekoderne i en ledig inngang på svitsjen.

         

      • Kan jeg koble flere rutere til hussentralen?

        Nei, du kan kun koble én ruter direkte til hussentralen. Dersom du ønsker å ta i bruk flere rutere eller svitsjer, må disse kobles til den trådløse ruteren som allerede er tilkoblet hussentralen. Det du må passe på da er at det går en nettverkskabel fra "WAN"- eller "INTERNET"-porten fra ruter nr.1 og til en ledig port i hussentralen. Deretter må det gå en nettverkskabel fra en av "LAN"-portene fra ruter nr.1 og til  "WAN"- eller "INTERNET"-porten til ruter nr.2. Til slutt må ruter nr.2 konfigureres til å være et aksesspunkt (se i brukermanualen til din ruter for hvordan dette kan gjøres).

         

      • Hvor mange PC-er kan jeg koble til hussentralen?

        Dersom du har en eldre type hussentral kan du kun koble én PC til hussentralen. Hvis du da ønsker å ta i bruk flere PC'er og andre nettverksprodukter må du passe på at du først kobler en trådløs ruter til hussentralen og deretter alle andre nettverksprodukter direkte til den trådløse ruteren. Grunnen til dette er at denne type hussentral ikke inneholder ruter-funksjonalitet og at det kun deles ut én enkelt IP-adresse per kunde. Dette betyr at dersom du har koblet en PC til hussentralen, så vil PC'en få denne IP-adressen og det er kun PC'en som er tilkoblet internettet. Hvis du heller kobler en trådløs ruter til hussentralen så vil ruteren få denne IP-adressen, da er ruteren og alt annet utstyr tilkoblet ruteren på internett.


        For kunder med hussentral som har ruter-funksjonalitet og innebygd trådløs ruter, så er det ingen begrensning for hvor mange PC-er som kan kobles til hussentralen.

         

      • Har hussentralen innebygd ruter-funksjonalitet?

        De tidligere modellene av hussentraler som er blitt brukt har ikke innebygd ruter-funksjonalitet. Der er hussentralen en helt vanlig svitsj som i praksis betyr at kunden kun kan ha én PC på internett samtidig ved at denne kobles direkte til en vilkårlig port på hussentralen. For å kunne ha flere PC'er/nettbrett/mobiler/etc. på internett samtidig må kunden selv skaffe seg en trådløs ruter, deretter koble den trådløse ruteren til hussentralen, og til slutt koble PC'er/nettbrett/mobiler/etc til den trådløse ruteren.


        Den nyeste typen hussentral som benyttes i Varanger KraftFiber inneholder nå ruter-funksjonalitet samt Wifi. Da slipper kunden å kjøpe egen trådløs ruter. Et forhåndsdefinert Wifi-navn og Wifi-passord står skrevet på et klistremerke som befinner seg på framsiden av hussentralen. Er du i tvil om din hussentral inneholder ruter-funksjonalitet er det bare å ta kontakt med oss.

         

      • Har hussentralen innebygd trådløs ruter?

        De tidligere modellene av hussentraler som er blitt benyttet i Varanger KraftFiber har ikke innebygd trådløs ruter. For kundene med disse modellene betyr det at kunden selv må skaffe seg en trådløs ruter for å få et trådløst nett hjemme.


        Den nyeste typen hussentral som benyttes i Varanger KraftFiber inneholder nå ruter-funksjonalitet samt Wifi. Da slipper kunden å kjøpe egen trådløs ruter. Et forhåndsdefinert Wifi-navn og Wifi-passord står skrevet på et klistremerke som befinner seg på framsiden av hussentralen. Er du i tvil om din hussentral inneholder ruter-funksjonalitet er det bare å ta kontakt med oss.

         

      • Hva skjer med fiberen når jeg sier opp?

        Fiberen blir i huset og vi kan komme til å hente hussentralen.

        Du betaler et gebyr på 700 kroner for nedkobling av alle tjenester dersom nettet blir stående ubenyttet.

         

      • Hvem kobler opp fiberen?

        Fibermontører fra Varanger KraftFiber eller fra en av Varanger KraftFiber sine samarbeidspartnere strekker fiberen inn i huset og monterer hussentralen inne på veggen.

         

      • Hvordan er fiberen koblet opp mot internett?

        Her er en skisse som viser oppkoblingen mot internett:

        [Kunde-PC]--[Trådløs ruter]--[Hussentral]---[Varanger KraftFiber]---[ElTele/Telia]---[NIX]---[Internett]
         
        Kunde-PC, trådløs ruter og hussentral er plassert hjemme hos kunden.
         
        Varanger KraftFiber har fiberen som er koblet ut mot kunden.
         
        ElTele/Telia leverer internettaksess til Varanger KraftFiber.
         
        NIX er samtrafikkpunkt hvor trafikken fra våre kunder møter trafikken mot internett.
         

        Kommentar til prinsippskisse:

        Det er på grunn av NIX at man ikke kan forvente seg å få samme hastighet mot eksterne hastighetsmålere slik som for eksempel hardware.no eller utenlandske hastighetsmålere. Dette fordi at man ikke har mulighet til å vite hvilken hastighet man oppnår utenfor sitt eget nett og hvor denne trafikken rutes.

         

      • Hvordan kan jeg oppnå internett-hastigheter høyere enn 100 Mb (megabit)?

        For å kunne oppnå internett-hastigheter høyere enn 100 megabit stilles det en del krav til kundens eget utstyr.

        Tilkoblet via nettverkskabel eller trådløst

        Signaler via kabel vil alltid være mye raskere og mer stabile enn trådløse signaler. Derfor anbefales det alltid å bruke kabel dersom dette lar seg gjøre. Selv om du får høy fart med en nettverkskabel så har de faktisk forskjellige hastigheter:

        • Cat5 - Støtter hastigheter opptil 100 megabit
        • Cat5e - Støtter hastigheter opptil 1000 megabit
        • Cat6 - Støtter hastigheter opptil 10 000 megabit
        • Cat7 - Støtter hastigheter opptil 10 000 megabit

        Ta derfor en kikk på din nettverkskabel og pass på at den er markert med enten "Cat5e" eller "Cat6".

        Gigabitporter på den trådløse ruteren (1 gigabit = 1000 megabit)

        Se på spesifikasjonene til ruteren om den inneholder ord slik som "Gigabit Router", "Gigabit Ethernet", "Gigabit LAN-WAN", "TX/1000Base-T", "Gigabitport".

        Frekvensbånd slik som 2,4 GHz eller 5 GHz

        Den vanlige frekvensen som trådløse rutere benytter er 2,4 GHz. Nye rutere støtter i tillegg 5 GHz som er en frekvens som gir raskere hastighet, men har litt kortere rekkevidde enn den vanlige frekvensen 2,4 GHz. Vi anbefaler derfor at du bruker 5 GHz dersom dette lar seg gjøre. For at du skal kunne benytte deg av denne frekvensen så må både den trådløse ruteren og mobilen/pcen/etc. støtte 5 GHz.

        Trådløse overføringsstandarder slik som "N"(802.11n) eller "AC"(802.11ac)

        Se på spesifikasjonene til ruteren om den støtter trådløse overføringsstandarder slik som "802.11/n" eller "802.11/ac". I realiteten ligger gjennomsnittlig trådløs hastighet for N-standarden på omkring 80 megabit, mens den gjennomsnittlige trådløse hastigheten for AC-standarden ligger på omkring 160 megabit.

        OBS! Det er veldig viktig å presisere at dette kun er teoretiske hastigheter som kan oppnås under optimale forhold:

        • lite forstyrrelser fra andre elektriske produkter
        • relativt kort avstand til ruteren
        • ingen vegger eller gulv som blokkerer signalene
        • få antall enheter tilkoblet samme ruter
        • kraftig nettverkskort på enhetene som er tilkoblet

         

        Kraftig nok nettverkskort på PC'en/nettbrettet/mobilen til å motta 100 megabit eller høyere

        Kraftigere nettverkskort gir raskere hastighet på nettverket. Stasjonære datamaskiner har som regel kraftigere nettverkskort enn bærbare datamaskiner, som igjen har kraftigere nettverkskort enn nettbrett og smarttelefoner.

        Dersom en datamaskin er tilkoblet med nettverkskabel, sjekk at nettverkskortet inneholder ordet "Gigabit" eller "1000" og at hastigheten på tilkoblingen er 1000 Mbps (megabit per sekund) eller 1 Gbps (gigabit per sekund). 

        Dersom en datamaskin er trådløst tilkoblet, sjekk at nettverkskortet inneholder ordet "802.11/n" eller "802.11/ac" og at hastigheten på tilkoblingen er over 100 Mbps (megabit per sekund).

      • Hvorfor hakker tv-bildet?

        For å få mest mulig stabilt tv-bilde anbefaler vi at det kobles en nettverkskabel fra hussentralen og inn i nettverksporten på dekoderen.

        Trådløs overføring av IPTV

        Hvis du har utstyr som trådløst overfører TV-signaler, så er det stor sjanse for at hakkingen skyldes at dette utstyret ikke klarer å overføre signalene stabilt.

        Overføring av IPTV via strømnettet (HomePlug/Powerline)

        Hvis du har utstyr som kobles til stikkontaktene og dermed overfører signaler via husets interne strømnett, så er det stor sjanse for at signalene blir forstyrret av andre elektriske artikler som også er tilkoblet det samme strømnettet.

        Intern kabling og veggkontakter

        Hvis en nettverkskabel har fått en kraftig bøy, knekk eller kommet i klem, så kan dette være nok til at signalene blir forstyrret. Hvis det er kommet en slagskade på veggkontakten så kan dette være nok til at signalene ikke lenger er helt stabile. Dersom du har laget din egen nettverkskabel (selvterminert kabel) anbefaler vi at du tester med nettverkskabelen som fulgte med dekoderen.

        Omstart av dekoder og hussentral

        I enkelte tilfeller kan hakkingen bli borte ved å trekke ut strømmen til dekoderen og hussentralen, vente i 10 sekunder, og koble de tilbake.

         

      Viser 11-20 av 28 artikler
      • Første
      • Forrige
      • 1
      • 2
      • 3
      • Neste
      • Siste
      • Skriv ut
      • Tips en venn
      Del på:
      • Del på Facebook
      • Del på LinkedIn
      • Del på Twitter

      © Varanger KraftFiber

      Nyborgveien 70A, 9800 Vadsø

      Telefon for kundeservice og feilmelding: 789 62 630

      kundeservice@varanger-kraftfiber.no

      Grossisttilgang

      • Gå til Facebook
      • Gå til Youtube