Tv-dekoder_og_fjernkontroll

TV

For informasjon om oppkobling av TV-dekodere fra Telia, anbefaler vi å følge Telia sine egne brukermanualer.

Oppkoblingsveiviser Telia

 


 

fibersentral


ICOTERA fibersentral -  med innebygget ruter/wifi

Icotera fibersentral
 

  1. Kontroller at du har koblet til strøm på fibersentralen, og at du har bestilt tjenester hos Varanger KraftFiber.
     
  2. Nettverksnavn og passord står skrevet på påfølgende klistremerke på fibersentralen.

    Tips! Dersom du har en smarttelefon eller nettbrett, så kan du åpne kamera-appen og zoome inn på QR-koden (et firkantig mosaikkbilde) på klistremerket for å koble deg til wifi uten å måtte skrive inn passordet!

     
  3. For å endre passord kan du logge inn på ruterens egen konfigurasjonsnettside ved å besøke nettsiden 192.168.7.1 i en nettleser:
     
    • Brukernavn: admin
       
    • Passord: varangerbynett
       
    • NB! Bytt gjerne dette passordet etter du har logget inn.
       
  4. Ved bruk av egen trådløs ruter, så kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630 for å informere om dette.

    Da må dere koble egen trådløs ruter (bruk porten som er merket med INTERNET eller WAN) til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).


     

     

ICOTERA fibersentral - uten innebygget ruter/wifi

Icotera fibersentral
 

  1. Kontroller at du har koblet til strøm på fibersentralen, og at du har bestilt tjenester hos Varanger KraftFiber.
     
  2. For å kunne koble til internett trådløst, så er du avhengig av å koble egen trådløs ruter til fibersentralen.
     
    • Egen trådløs ruter (bruk porten som er merket med INTERNET eller WAN) kobles til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
       
    • NB! LAN-port 1, LAN-port 2 og LAN-port 3 på fibersentralen er kun tilgjengelig for TV-signaler for Telia sine TV-dekodere.
       
  3. Da du benytter egen trådløs ruter, er det du selv som må bestemme innstilliger slik som wifi-navn og wifi-passord. Dersom du har egen trådløs ruter og har glemt wifi-passordet, så må du nullstille ruteren tilbake til fabrikkstandard og utføre en førstegangsinstallasjon, se i brukermanualen for din ruter hvordan dette gjøres.
     
  4. Har du et ønske om å oppgradere til en fibersentral med innebygget ruter/wifi, kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630 for å informere om dette. Det er en egenandel på 990,- kroner for å oppgradere. Har du en eldre type fibersentral, vil det oppgraderes kostnadsfritt.

 



Nokia Beacon 2 - Trådløs Ruter

Nokia Beacon 2 RouterNokia Beacon 2 Router Rear

  1. Kontroller at du har koblet til strøm både på fibersentral og trådløs ruter, og at du har bestilt
    tjenester hos Varanger KraftFiber.

     
  2. Last ned appen for Nokia Beacon 2 (Android, Apple/iOS) for trinnvis oppkoblingshjelp og administrering av den trådløse ruteren.
     
  3. Den blå porten på Nokia Beacon 2 som er merket med WAN/LAN2 kobles ved hjelp av en nettverkskabel til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
     
  4. WIFI-navn og WIFI-passord står skrevet på påfølgende klistremerke på undersiden av Nokia Beacon 2:
    - WIFI-navn står bak feltet merket med SSID.
    - WIFI-passord står bak feltet merket med Wi-Fi Key.

     
  5. Ved spørsmål eller hjelp kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630.
     
  6. Les mer om Nokia Beacon 2 trådløs ruter her.